سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات ساختمان

صفحه خانگی پارسی یار درباره

عوامل ایجاد و حفظ امنیت در خانه ها با کاربرد درب ضد سرقت

درب ضد سرقت یکی از مواردی است که می تواند به ایجاد امنیت بیشتر ساختمان ها و خانه ها کمک بزرگی کند. در گذشته عبور از درب ها برای سارقان و یا افرادی که قصد ورود بی اجازه را داشتند کاری آسان بود. اما با ورود درب های ضد سرقت، امنیت بیشتری در خانه ها ایجاد شده است.

 

یکی از مواردی که همیشه ذهن خریداران این درب ها را به خود جلب می کند، امنیت این درب ها می باشد. معمولا سوالاتی در ذهن آنها ایجاد می شود، مانند درب ضد سرقت آیا واقعا امنیت دارند، آیا قفل های درب های ضد سرقت قابل باز کردن هستند، آیا می توان کلید درب های ضد سرقت را مجددا ساخت، و از این قبیل سوالات. در ابتدا باید گفت که این درب ها به معنای واقعی کلمه ضد سرقت نیستند بلکه نام صحیح تر آنها درب های ایمن است، اما در بازار ایران به درب ضد سرقت شهرت دارند. هدف ما در این مقاله، بررسی کوتاه امنیت درب های ضد سرقت و پاسخ به سوالاتی است که در ذهن شما ممکن است به وجود آید.

درب ضد سرقت

ساخت کلید درب ضد سرقت

یکی از پرسش های اساسی در امنیت درب های ضد سرقت این است که آیا می توان کلید های این نوع درب ها را مجددا ساخت یا خیر. در جواب باید گفت که به طور کلی هر نوع کلیدی را می توان مجددا ساخت. اما ساختن کلید این نوع درب ها مانند ساختن کلید های معمولی نیست، بلکه نیاز به تخصص ویژه و هزینه زیاد دارد. کلید این درب ها کامپیوتری بود در نتیجه ساخت آن دشوار و هزینه بر است که کار کپی برداری را بسیار مشکل می کند.

باز کردن قفل درب ضد سرقت

در رابطه با سوال اینکه آیا درب های ضد سرقت را می توان باز کرد یا خیر، باید گفت که این امر بستگی به نحوه بسته شدن قفل درب دارد. به عبارت دیگر بستگی به این دارد که درب ضد سرقت قفل شده است یا خیر. بنابراین دو حالت به وجود می آید که هر کدام را جداگانه بررسی می کنیم.

درب ضد سرقت

  1. درب ضد سرقت قفل نشده باشد

این حالت در صورتی که است درب ضد سرقت قفل نشده باشد و فقط بسته شده باشد، یا به عبارت دیگر فقط زبانه ای که با دستگیره عمل می کند درگیر باشد و سایر زبانه های قفل درگیر نباشند.

در این حالت به راحتی همانند سایر درب های قدیمی می توان با استفاده از کارت های تلفن، عابر بانک و یا فیلم های رادیولوژی درب را باز کرد. بدین صورت که یکی از این کارت ها از سمت قفل و از کنار درب طوری وارد می شود که کارت بالاتر از زبانه قرار می گیرد و با پایین کشیدن کارت و همزمان فشار دادن درب به سمت داخل، کارت زبانه را به عقب رانده و درب ضد سرقت باز خواهد شد.

البته با توجه به اینکه درب های ضد سرقت دارای لاستیک های درزگیر هستند و اصولا اگر خوب ریگلاژ شده باشند درز کمتری نسبت به درب های کلاسیک قدیمی دارند باز کردن درب ضد سرقت با این روش کمی مشکل تر و زمان بیشتری را می خواهد.

  1. درب ضد سرقت قفل شده باشد

اگر شما درب ضد سرقت را قفل کرده باشید باز کردن آن سخت خواهد بود، چون حتما باید یک فرد حرفه ای قفل درب ضد سرقت را باز کند. البته این کار زمان بر است و از عهده هر کسی بر نمی آید. یک فرد حرفه ای بین 30 الی 45 دقیقه زمان نیاز دارد تا قفل درب ضد سرقت را باز کند و این زمان بستگی زیادی به تعداد زبانه های قفل درب ضد سرقت ندارد.

درب ضد سرقت

مهمترین عامل در ایمن بودن درب ضد سرقت

مهمترین عامل در ایمن کردن این نوع درب ها نسبت به سایر درب ها این است که قفل و لولای درب در فلز جاگذاری شده است و احتمال شکسته شدن درب بر اثر ضربه از قسمت قفل و لولا بسیار پایین باشد.

البته در صورتی که استاندارد ها در ساخت درب ضد سرقت رعایت شده باشد و این در حالی است که طبق اطلاعات به دست آمده از مشتریانی که منزل آنها به  سرقت رفته است اکثر سرقت ها در زمان بسیار کوتاه و از طریق شکستن درب از سمت قفل اتفاق افتاده است و سارقان زمانی را صرف باز کردن قفل نکرده اند. بنابراین اتصال قفل درب و لولا ها به ساختار های فلزی از اهمیت بیشتری نسبت به زبانه های قفل ها برخوردار هستند.

چون درگیر شدن زبانه ها از بالا و پایین، تاثیری بر شکسته شدن درب بر اثر ضربه ندارند، و سارقان با شکستن و یا اهرم کردن درب از قسمت قفل اقدام می کنند. پس بهتر است درب ضد سرقت دارای دو قفل مجزا باشد (هر چند این دو قفل تعداد زبانه هایی کمی هم داشته باشند) تا سارق اگر زمان و توانایی لازم برای باز کردن قفل ها را هم داشته باشد، زمانی بین 60 الی 90 دقیقه صرف کند. بنابراین اولویت اول و مهمترین عامل جهت بالا بردن امنیت این است که درب قابل شکستن و یا اهرم کردن از طرف قفل و لولا نباشد.