سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات ساختمان

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نگاهی کلی به مراحل نصب کاغذ دیواری – قسمت اول

نصب کاغذ دیواری مطلبی است که قصد داریم به آن بپردازیم. احتمالا شما نیز در هنگام نقاشی کردن، با مشکلاتی رو به رو شده اید، مشکلاتی مثل بوی تند رنگ و مدت زمانی که باید مراقب دیوار ها باشید تا خشک شوند.

 

اما نصب کاغذ دیواری، علاوه بر سرعت بیشتر، به علت استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری با پایه آب، نه تنها بویی ندارد، بلکه سرعت خشک شدن آن نیز بسیار عالی می باشد، پس از نصب کاغذ دیواری نیز چسب هایی که احتمالا از درزها بیرون زده اند، به راحتی با یک ابر نم دار پاک می شوند. در این مقاله ضمن آشنایی مختصر با کاغذ دیواری، ‌ابتدا به مقدمات نصب و سپس به نصب آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یک نوع پوشش تزیینی است که برای پوشش دادن سطوح دیوار های داخلی در ادارات، خانه ها و دیگر ساختمان ها استفاده می شود. کاغذ دیواری یکی از جنبه های طراحی داخلی به شمار می آید. این نوع پوشش بیشتر به صورت رول و یا به صورت متری فروخته می شود و با چسباندن روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ دیواری ها می توانند ساده و یا به صورت بافته شده و یا با الگو های گرافیکی ساخته شده باشند.

نصب کاغذ دیواری

مقدمات برای نصب کاغذ دیواری

همان گونه که دیوار قبل از رنگ نیاز به آماده سازی دارد، برای نصب کاغذ دیواری نیز باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده سازی دیوار شامل برطرف کردن سوراخ ها و خرابی های گچ دیوار می شود به گونه ای که دیوار کاملا صاف و یک دست شود. علاوه بر این، هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست.

به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. کاغذ دیواری کاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر در داخل حمام استفاده شود، حتی اگر کاغذ دیواری ضد رطوبت باشد، پس از مدت کوتاهی به دلیل رطوبت محیط، چسب زیر کاغذ دیواری از بین رفته و خیلی زود خراب می شود.

بهتر است از کاغذ دیواری در محیط خشک استفاده شود. از دیگر نکاتی که قبل از نصب کاغذ دیواری باید به آن دقت کرد، ابعاد دیوار است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری ها به جز کاغذ دیواری های پوستری، تکرار شونده است. بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می شود نیز باید بزرگ تر باشد.

به طور کلی مقدمات نصب کاغذ دیواری شامل دو مرحله زیر است که به طور مشروح آنها را مطرح می کنیم.

  1. آماده سازی وسایل و محیط کار
  2. زیر سازی

نصب کاغذ دیواری

آماده سازی وسایل و محیط کار برای نصب کاغذ دیواری

پیش از نصب کاغذ دیواری، نیاز است تا ابزار های مربوط به نصب آن را تهیه کنیم. همان طور که احتمالا می دانید، موارد مورد نیاز برای شروع نصب کاغذ دیواری عبارتند از میز کار، قلموی بزرگ، کاردک پلاستیکی، تیغ موکت بری و خط کش. پس از تهیه لوازم مورد نیاز، وسایل منزل را حدودا تا 1 و نیم متر از دیوار فاصله دهید تا فضای کافی برای قرار دادن یک چهار پایه یا نردبان وجود داشته باشد. برای شروع می توانید به جای میز کاغذ دیواری از میز ناهار خوری استفاده کنید یا به جای خط کش بلند، از یک وسیله شبیه خط کش که مطمئن هستید صاف است، استفاده کنید.

چسب کاغذ دیواری را هم که چسبی آماده است، می توانید از رنگ فروشی ها و یا فروشگاه های لوازم ساختمانی تهیه و از فروشنده ترکیب و نحوه درست کردن و عمل آوردن چسب را بپرسید.

چسب کاغذ دیواری پودری شبیه به گچ است که باید آن را با کمی آب و چسب چوب مخلوط کنید تا آماده استفاده شود. دقت داشته باشید که کیفیت چسب کاغذ دیواری بسیار حائز اهمیت است، بنابراین سعی کنید تا بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

علاوه بر کیفیت چسب، نحوه ترکیب آن نیز بسیار مهم است، معمولا نصاب های کاغذ دیواری مته ای که سر آن شبیه پروانه است را به دریل متصل می کنند و آن را در سطل چسب فرو می برند و با روشن کردن دریل، عملی شبیه به هم زن آشپزخانه را انجام می دهند و به علت سرعت بالا و یکنواخت، چسب به خوبی مخلوط می شود و کمتر زیر آن حباب هوا باقی می ماند. اگر شما هم بتوانید در هنگام مخلوط کردن چسب، چیزی شبیه به این را فراهم کنید، ترکیب به دست آمده بسیار یک دست و عالی خواهد بود.

پس از فراهم کردن موارد و ابزار های مورد نیاز نصب، و همچنین آماده سازی خانه و جابجایی وسایل برای نصب کاغذ دیواری، نوبت به باز بینی و زیر سازی دیوار می رسد. در قسمت دوم مقاله، با موضوعات زیر سازی و نصب کاغذ دیواری با ما همراه باشید.